Als het metaal van het plaatwerk van uw auto wordt blootgesteld aan lucht, gaat het een chemische reactie aan met de zuurstof in de lucht. Die reactie noemen me oxideren, of in de volksmond: roesten. De geroeste plekken zijn niet alleen lelijk, maar ze kunnen ook de stevigheid en ddus ook de levensduur van de auto verminderen. Dit oxidatieproces is vaak doorlopend en onontkeerbaar. Als de carosserie en de bodem van de auto eenmaal is gaan roesten, valt dit niet terug te draaien.
Regelmatig inspecteren op beginnende roestplekken
Het roest kan worden verwijderd, maar daarmee wordt ook een beetje van het metaal worden verwijderd. Soms is dan ook noodzakelijk om die plek ook weer te repareren. Het is dus beter om roest te voorkomen. Daarom is het belangrijk om iedere auto tijdens het onderhoud regelmatig te inspecteren op beschadigingen en beginnende roestplekken, en dit roest ook zo snel mogelijk professioneel te laten verwijderen.
Roest professioneel laten verwijderen
Omdat roest het metaal daadwerkelijk aantast, is het aan te raden om roest op professionele wijze te verwijderen. Alleen een vakman kan namelijk goed zien tot hoe ver hij moet gaan om het roest helemaal weg te halen, en welke materialen en gereedschappen hij daarvoor nodig heeft. Op die manier wordt het roest verwijderd zonder dat er nodeloos veel van de aangetaste ondergrond wordt verwijderd, en ook zonder te veel roestsporen achter te laten.
Alleen een professionele plaatwerker die over een gedegen ervaring beschikt op het gebied van autoschade en roestbehandelingen, kan dit goed beoordelen. Alleen hij kan zien welke bewerkingen nodig zijn om te voorkomen dat het aangetaste materiaal opnieuw kan gaan roesten, en het zodanig af te werken dat het er daarna weer als nieuw uit ziet.
Te veel aangetast plaatwerk verstevigen met laswerk
Ook kunnen alleen vakmensen goed beoordelen of de carrosserie door de roestplekken is verzwakt, en of er daarom extra verstevigingen op de geroeste plekken moeten worden aangebracht. Bij moderne auto’s vormt de carosserie namelijk ook direct het chassis. Dit wordt ook wel een zelfdragende carrosserie genoemd. Ieder onderdeel van de carrosserie kan daardoor bijdragen aan de stevigheid van de auto. In theorie zou iedere verwakking van een deel van het plaatwerk door bijvoorbeeld roest dus ook een verzwakking van de auto tot gevolg kunnen hebben.
Behandelen tegen roest
De zichtbare delen van de carrosserie worden nadat het roest is verwijderd, over het algemeen geschuurd, gegrond, geplamuurd, gespoten en gepoetst. Daarmee zijn de behandelde roestplekken niet meer zichtbaar en lijkt de auto daar ook als nieuw. Ook wordt daarmee zo veel mogelijk voorkomen dat het metaal aan de lucht wordt blootgesteld en opnieuw kan gaan roesten.
Sommige delen van de auto zijn minder zichtbaar. Daarbij denken we aan bijvoorbeeld de bodem, de wielkasten en het motorcompartiment. Als daarvan plekken door roest zijn aangetast, kunnen die na het verwijderen van het roest natuurlijk eenvoudiger worden afgewerkt. Om nieuwe roestvorming aan de onderzijde en inwendige delen van de carrosserie tot een minimum te beperken, raden wij aan om die onderdelen van de auto te behandelen met tectyl of bodycoat.
ls u wilt dat wij het roest van uw auto behandelen, kunt u uiteraard vrijblijvend contact met ons opnemen en een afspraak maken om het roest te laten verwijderen en behandelen.